zondag 2 december 2012

Terugdenken

Heer,
vandaag zet U mij even stil door Uw woord,
wat mij oproep om terug te denken
aan hetgeen U voor mij hebt gedaan.

In gedachten ga ik terug in de tijd
en kijk naar de lange, moeilijke weg
die we reeds met elkaar zijn gegaan.

In die weg, Heer, was U steeds nabij,
geen moment liet U ons alleen;
U hebt ons steeds weer bijgestaan.

U was het, die tranen droogde,
hoop gaf en bemoedigde,
de kracht om door te kunnen gaan.

U was het, die spaarde en bewaarde,
wonden en striemen genas,
zonden en ongerechtigheden hebt weggedaan.

U schonk bevrijding en genezing,
verloste; nooit was Uw hand te kort,
in alles bleef U altijd naast ons staan.

Groot was, en is Uw liefde en trouw,
wonderlijk waren, en zijn soms Uw wegen;
in alles zijn Uw ogen die ons immer gadeslaan.

Ik loof de Heer, want Hij is goed;
eeuwig duurt Zijn liefde en trouw.
Ik loof de Heer, de Allerhoogste God,
Hij is het op wie ik in vertrouwen bouw.

Naar: Psalm 77:12-16; Psalm 136:1-4

2 opmerkingen:

  1. Heel mooi, zo'n gedicht rond de psalmen. Vooral dat: In gedachten ga ik terug in de tijd en de regels daarna, vind ik heel raak.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Psalmen spelen een heel belangrijke rol in mijn leven.
    Wat er ook in je leven gebeurt, op de één of andere manier kun je het in de Psalmen terugvinden.
    Maar ook is daar altijd het vertrouwen, de hoop en de moed die de Psalmdichters, en David in het bijzonder, doorgeven.
    De statement die ze maken, ondanks de situaties waar ze in zitten.
    Van hun geloof, hun vertrouwen, hun liefde, eerbied en ontzag voor God heb ik zoveel geleerd en leer ik nog.
    Als er iets is wat mij dicht bij God brengt dan zijn het de Psalmen wel.

    BeantwoordenVerwijderen